Frågor och svar

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna vi får in

Frågorna är sorterade under respektive ämne, saknar du en fråga får du gärna skicka in den genom kontaktformulären du hittar under "Kontakta oss".

Inflyttningsrelaterat

Att låsa, låsa upp och sätta lägenhetsdörren i "serviceläge"

Din lägenhetsdörr är en säkerhetsklassad dörr (säkerhetsklass 1) och har ett låssystem som kan vara lite krångligt innan man hittar tricken.

1. För att låsa upp din dörr sätter du i nyckeln och vrider nyckeln "från tidningshållaren".

2. För att låsa din dörr trycker du först upp handtaget en gång, sedan vrider du nyckeln "mot tidningshållaren".

3. För att sätta dörren i serviceläge (så att kvartersvärden kan komma in med hjälp av servicenyckel när ni behöver hjälp men inte är hemma) gör ni på samma sätt som i punkt 2, men vrider nyckeln lite ytterligare. Gör ni detta försiktigt känner ni ett litet "klick", och hylsan (den guldiga delen) åker lite in igen.

Har ni problem med lägenhetsdörren kontaktar ni oss genom att göra en felanmälan.

Avflyttningsrelaterat

Hur ska jag lämna lägenheten när jag flyttar?

När du väljer att flytta från oss ska lägenheten städas väldigt noggrant, även kallat "avflyttningsstäd". Under fliken "Dokument" hittar ni en checklista på vad som ska göras, är ni osäkra kontakta oss gärna för mer information.

En god idé är annars att anlita ett städbolag för att boka avflyttningsstäd. Fastighetsvärden har också kontakter till bolag som kan ordna med avflyttningsstäd, tveka inte att kontakta oss för mer information och bokning av avflyttningsstädning, då kan ni vara säkra på att det blir riktigt gjort och att ni inte behöver bekosta brister.

Fakturarelaterat och betalning av hyra m.m.

Vad skriver som referens när jag betalar min faktura?

Vi har inga OCR nummer på våra fakturor. Istället anger du fakturanumret som referens när du betalar din faktura till oss som du hittar i det ena övre vänstra hörnet på fakturan. Fakturanumret är det enda som ger oss all den information vi behöver för att veta vem som har betalat för vad och när, så det är mycket viktigt att detta anges och inte t.ex. namn.

Avtalsrelaterat, uppsägningar m.m.

Jag vill hyra ett eller flera förråd, parkeringsplatser eller annat, hur gör jag?

Alla förfrågningar kring avtal och andra juridiska frågor skickas in genom att fylla i formuläret direkt på skärmen som du hittar under "Kontakta oss", scrolla ner till "Juridiska frågor".

Lägenhetsrelaterat, vad är tillåtet och inte?

Får jag sätta upp hyllor och skåp i badrummet?

Eftersom badrum är slutna våtrum är det inte tillåtet att borra i väggarna då ett hål i väggen medför fuktskador. Det krävs gedigen kunskap för att kunna säkerställa att inte fuktspärrar förstörs.

Det är däremot tillåtet att sätta in skåp som är fristående och inte behöver sättas fast i väggen. Det är även tillåtet att hänga upp krokar med hjälp av sugkoppar som inte heller kräver att man borrar hål i väggen.

Hur fungerar brandvarnaren i lägenheten?

Ni kan inte byta batterier i brandvarnarna, kontakta fastighetsvärden genom att göra en felanmälan när brandvarnaren varnar med ljudsignal. Kort om brandvarnarna;

  • Optisk detektering

  • Fast monterade litiumbatterier som inte kan tas ur

  • Minst 10 års batteritid, datummärkt, därefter varnar den i intervaller när hela brandvarnaren ska bytas

  • Testknapp för fullständig funktionskontroll

  • Snäpps fast i monteringsfästet

Gemensamma utrymmen och grannsämja